יום שלישי, 11 באוגוסט 2009

מהם שלבי הקמת אתר אינטרנט ?

שלבי הקמת אתר אינטרנט - לפני פרסומו.

קודם כל חשוב שתזכרו כלל, והכלל הזה תקף גם במוסיקה אם ההקלטה נעשית באיכות גרועה, העריכה הסופית שנקראת מסטרין שנעשית באולפן אחר בכדי הציוד יהיה "נקי" העריכה לא תהיה במיטבה לעולם. אז חשוב ליצור תשתית מבטון כדי שלא כל הביניין ייפול.
כמו שאדם גדול בתחום האינטרנט אמר
"אתה לא יכול לפתוח סופר עם מנטליות של קיוסק." איבישי נגר. 2008


שלב ראשון לפני הכול - שם מתחם - Domain.

זה החלק הראשון ואחד החלקים הכי חשובים, ראשית נבדוק כמה פרמטרים שלפיהם נחליט מה תהיה הכתובת דומיין שלנו.
קודם כל, האם אנחנו רוצים לפרסם את האתר בעיקר במנועי חיפוש ישראלים ? או עולמיים.
אם במנועי חיפוש ישראלים אז העדיפות תהיה ל כאלה שנגמרים ב - CO.IL אם עולמיים אז - COM
חוץ מתופעת הדומיינים בעברית שעליה אדבר במפורט בפוסט נפרד. בכל מקרה אני תמיד ממליץ לקנות את אותו הדומיין עם כמה סיומות, בכדי שלא יהיהו מתחרים תחת אותו השם עם סיומת שונה, ולמקרה שנרצה להתפתח בעתיד.
לאחר מכן חשוב לדעת שהפרמטר הראשון שגוגל מחפש בו שאליתת חיפוש הוא הדומיין, כך שאם ישנה אפשרות לשים את אחת המילות חיפוש בתוך הדומיין מצויין - כמו לדוגמא WWW.ISRAEL-CAPOEIRA.CO.IL שנית, כמובן שם העסק חייב להופיע בדומיין, לאלה שדברו עם נציג החברה שלכם ורוצה למצוא אותכם באינטרנט. דוגמא - www.sim4business.co.il חשוב שהדומיין יהיה קצר וקליט בכדי שאנשים יוכלו לזכור, אך גם לא צריך לבזבז שבועות על מציאת דומיין כיוון שרוב החיפוש היום בין כה וכה נעשים דרך מנוע חיפוש בפרט גוגל בארץ.
לפירוט על שם מתחם - Domain והיכן לרכוש אותו ניתן להיכנס לפוסט שלי על רכישת דומיין.

שלב שני לא פחות חשוב- לוגו - Logo.

בכדי ליצור לוגו חדש לחברה ישנם כמה אפשרויות, אחד למצוא מעצב, שיכין בשבילכם מספר סקיצות ותאכלו לבחור שנית, לחטט באינטרנט לקבץ רעיונות ליצור סוג של סקיצה על דף ואז לפנות למעצב שפשוט ייבצע זאת בצורה מקצועית יותר בתוכנת עיצוב כגון Photoshop or Illustrator. חשוב לדעת שיש הבדל בין לוגו לבין סמל מסחרי.
סמל מסחרי הוא בעצם סימן הכיר, כמו נייק לדוגמא בכל מקום אשר תראו את ה-ווי המפורסם או את המדרגות של אדידס אתם מיד תזהו אך לו דווקא השם של החברה רשום.
לעומת לוגו שבלוגו זה הסמל הכללי של החברה, כמו אסם איור כשליידו שם החברה. לרוב שילוב של איור ושם החברה הם מקובלים, ולפעמים האיור שנמצא בלוגו משמש גם כסמל מסחרי ולפעמים ישנו ציור נוסף.
וחשוב למצוא סלוגן שילווה אתכם לאורך כל הדרך גם באתר.

מדוע חשוב הלוגו בשלב זה של הקמת אתר?
בתור מעצב, כבר 6 שנים, מספר רב של פעמים יצא לי שבזכות זה שקודם הכנתי לוגו - מותג כבר הלוגו נתן לי רעיון לשאר האתר. לרוב הלוגו הוא עיקר העיצוב כשמדובר באתר אינטרנט. כי שאר האתר הוא רקע כתוביות ותמונות.
כך שבכדי לחסוך עבודה אני מאד ממליץ להכין קודם לוגו.

שלב שלישי - אפיון אתר - Site Characterization.

אפיון האתר - כך נכנס איש מקצוע לייוץ מקצועי, ולרוב אם אתם בוחרים להעזר באיש מקצוע לכל הפרוייקט אז האפיון כלול בפרוייקט, אין עליו תשלום נוסף, במידה ואתם רוצים אך ורק ייעוץ אינטרנטי תלוי בנותני השירות חלקם בתשלום וחלקם לא.
אך זה בעצם החלק הכי חשוב בפרוייקט כיוון שפה נקבע איך סוג אתר אתם הולכים לבנות, איזה סוג פרסום איזה תוכן יהיה באתר. אני יפשט לכם את הבחירות העיקריות שנמצאות בשוק.

רוב האתרים שהיום נמצאים ברשת נקראים = אתרי תדמית.
שזה בעצם כרטיס ביקור אינטרנטי עם מידע על אודות העסק, טקסטים ותמונות, מידע לגבי שירותים או מוצרים, רכישה דרך האתר במידה הצורך ומתן יצירת קשר בטלפון או במייל דרך האתר בטפסי הרשמה. היום נוהגים לפתח אתרי תדמית עם מאמרים שמתעדכנים על בסיס חודשי בכדי לשמר תוצאות גבוהות במנועי חיפוש.

הסוג השני נקרא חנות וירטואלית -
אתר שמרכז בתוכו מוצרים המחולקים לפי קטגוריות עם פרטים על כל מוצר, כולל בר קוד ומחיר והם מוצגים באתר בטבלאות, כולל רכישה דרך האתר שלרוב נעשית דרך PAYPAL או WALLAPAY שכבר אסביר בפוסט אחר לגביהם איך זה עובד. לרוב החנויות באות עם תוכנה לניהול עצמאי בכדי לעקוב אחרי הזמנות שנעשו דרך האתר, ואפשרות להוספת מוצרים לטבלאות. אלה אם כן נעשה עיצוב מיוחד שכאן מתשנים הפרמטרים לגבי ניהול החנות. מכיוון שיש היום חברות שתעסקות בלשפר חנויות וירטואליות שהקימו במתן תשלום חודשי אני ממליץ לא לבנות מאפס, כיוון שתהליך ההקמה הוא ארוך ומייגע, אז ישנם כמה חברות שאני ממליץ לרכוש דרכם ואת איש המקצוע שרכשתם למשימה הוא יהיה האחראי על עיצוב החנות, צילום של מוצרים הכנסתם לאתר, יעזור לכם להגיש לשלב שהחנות תהיה מוכנה לתפעול וילקח לכם תשלום על הטרחה.
מקומות שניתן לרכוש חנות וירטואלית מקצועית בתלשום חודשי,
אך שוב תחפשו, מקורות נוספים תתקשרו תתיעצו, תעשו סקר שווקים קל, מה המחירים, מה מציעים לכם, מהי יכולת הגמישות בנושא העיצוב, בנושא מספר העמודים וכו.
בסוף תחליטו. וכמובן אם ברצנוכם לעיצוב מיוחד באופן תמיד ניתן לפנות למעצבים מקצועיים.

הסוג השלישי - אתרי פלאש
אוקי, המון שמועות מסתובבות בנושא אתרי פלאש, כן טוב לא טוב, כן כבד, לא כבד, כן ידידותי לא ידידותי לגוגל.
ברצוני לעשות סדר לדברים - נכון להיום יום ראשון 11 באוגוסט 2009 (גוגל מתעדכנת באופן קבוע)
אז ככה.
אדובי פלאש היא תוכנה של חברת ADOBE שהם אלה שהקימו את Photoshop, כמובן שעם הזמן הם הקימו תוכנות נוספות, כמו GO ALIVE, BRIDGE, IILUSTRATOR, ועוד, במקביל חברה נוספת בשם MACROMEDIA נכנסה לשוק עם עם סט תוכנות חדשות בטכנולוגייה חדשה, אדובי עבדו עם פיקסלים לרוב, כך שמתיחת תמונות בפוטושופ הרסה את האיכות שלהם כיוון ששטח גדול יותר אך מספר הפיקסלים עדיין אותו מספר רמת החדות יורדת.
ומקרמודיה עבדה על טכנולוגייה שנקראת ווקטור שבווקטור מה שקורה כשמגדלים סרטוט שנעשה בתוכנה כזו התוכנה מציירת את הסרטוט מחדש בגדול, והם הקימו את התוכנה פלאש עד שחברת אדובי קנתה מהם את הטכנולוגייה החדשה, העלימה מספר תוכנות נוספות שלא היו מספיק טובים ופתחה את פלאש.
כיום כשאתה מכין אתר שלם בפלאש אתה בעצם שומר הכול בקובץ אחד שהוא בעצם מצגת שקובץ שנקרא SWF
אני מאמין שיצא לכם להיתקל באתרים שבקשו מכן להוריד מציג פלאש בכדי לראות את הסרטון.
יוצא שזה קובץ סגור, ועד לא ממזמן כל תכני הפלאש לא נסרקו על ידי מנועי חיפוש כיוון שמנועים סורקים את קוד האתר והאת הטקסטים הכתובים ב HTML.
עם הזמן אנשים התחילו לשלב ולהשתמש בפלאש רק בלחצנים ובבאנרים. לאחרונה הייתי בכנס של גוגל ששם נאמר שהם מפתחים עכשיו את עיניין קריאת קבצי הווידאו והפלאש כי זה נגיש יותר ויותר באינטרנט. ואכן לפני מספר ימים מצאתי את האי מייל שלי באחד בתוצאות החיפוש בגוגל שמצדדיו מילים נוספות אך הפוכות.
כנראה שהם התחילו לקרוא חלק מקצבי הפלאש אך באנגלית בעברית עדיין לא סיימו לפתח. אבל הם גוגל אני לא דואג =).
כך שאתרי פלאש להקים אך ורק - ואני חוזר אך ורק מ 2 סיבות, או שאתם חברה גדולה, כמו סרטים חדשים תמיד מקימים להם אתרי פלאש ומפרסמים אותם בקישורים ממונים.
או אתרים קטנים אתר תדמית שבין כה וכה לא מתעדכנים ומיועדים להיות כרטיסי ביקור אינטרנטים. כיוון שקידומו של אתר פלאש הוא עבודה הרבה יותר מסובכת מאשר קידום אתר HTML, ורק אם יש לכם את התקציב לקדם אתר פלאש שווה להשקיע בכך. אז הכי טוב וזו ההמלצה שלי לכולם. לשלב.
באננר בפלאש - פה ושם פרסומות בפלאש, אולי לוגו שנכנס באנימצייה. לחצנים אבל שוב תלוי מה תכנם.
כיוון שיש קישורים שהיינו רוצים שימצאו גם במנועי חיפוש. והיום תוכנות לניהול תוכן עובדות על אתרי HTML והכי חשוב, תוכנות שמנתחות את כמו הכניסות לאתרים מנתחות אך ורק אתרים שהוקמו בתכנות. ישנו קובץ שנוצר כשמעלים אתר לשרת שנקרא LOG שהתוכנות הללו מנתחות את אותו הקובץ ודרכו מוציאות נתונים מלאים לגבי כניסות וזמני שהות באתר. בפלאש אין. והעידכונים היחידים שנעשים בצורה דינאמית בפלאש הם לגלריות של תמונות, כיוון שניתן ליצור קובץ חיצוני שאחרי רק על התמונות שנעשה בטכנולוגיה שנקראת XML.

הסוג הרביעי - בלוג.
לאחרונה עיניין הבלוגים נעשה נפוץ יותר ויותר היום פשוט לפתוח בלוג ולהתחיל לעדכן אותו באופן קבוע.
היתרונות הבולטים בבלוג, היום להקים בלוג לא דורש ידע מטורף בתכנות, ולא דורש הוצאת כספית גדולה.
והיום ישנם מודולים רבים שניתן להוסיף בבלוגים שמשפרים את עיניין הגולש.
בקרוב אני יעלה פוסט על בלוגים ברשת איך ואיפה ניתן לפתוח.

זה הסוגים העיקריים, חשוב לפעול לפי צורכי העסק ולפי סוג המוצר או השירותים הניתנים.
התשלומים העיקריים הם על רכישת דומיין ישנו תשלום שנתי - לרוב דומיין COM עולה 9 דולר לשנה וCO.IL
16 דולר לשנה.

לאחר מכן, ישנו תשלום על אחסון שהוא תשלום חודשי תלוי בגודל האתר. בכמות האחסון המתבקשת. וכמובן שחשוב לבדוק טוב טוב את חברות האחסון, על זה אפרט מאוחר יותר.

תמיד טוב לבוא מוכנים לאיש מקצוע לאחר שעשיתם פחות או יותר אפיון בסיסי בכדי לפשט את זמן העבודה.

שלב רביעי - פרסום באינטרנט - Intenet marketing.

פרסום באינטרנט הוא היעד הסופי והמרכזי שכל עיניין האינטרנט בעצם. כי מלכתחילה נכנסתם לנישת האינטרנט בכדי להגדיל את הרווחים. במצד האינטרנט.
בואו נתחיל בסטטיסטיקות מעניינות.

נו, אז כמה גולשים יש בישראל?

סקר של חברת טלסקר TNS שפורסם לאחרונה מציג נתונים מרשימים על חדירת האינטרנט בישראל.ynet מדווח: "על פי סקר TIM החדש, 53% ממשקי הבית היהודיים מחוברים כיום לאינטרנט, מתוכם כ-81% נהנים מאינטרנט מהיר בכבלים או ב-ADSL (לעומת כ-47% מהמחוברים בתחילת השנה)".

בואו נערוך חישוב פשוט: לפי נתוני הלמ"ס יש בישראל כ-1.9 מיליון בתי-אב, מעל ל-80% מתוכם יהודיים. יוצא שבציבור היהודי בישראל בלבד, מחוברים מעל ל-800 אלף בתי אב לאינטרנט, ומתוכם כ-650 אלף לאינטרנט מהיר.

להמשך הכתבה

נלקח מבלוג של שוקי גלילי 101 - עיתונאי ואיש מחשבים

ישנם כמה סוגים של פרסום באינטרנט.
תלוי בקהל היעד שאליו אתם פונים, תלוי בהיקף המכירות אליו אתם שואפים.
היום הנישות הגדולות של פרסום באינטרנט הם -
קידום אתרים אורגני - מקדם מוסמך ינהל קמפיין עברוכם.
קידום ממומן - Google Adwords - או שתכנסו לאתר, או דרך איש מקצוע שיקים קמפיין מקצועי.
SMO שיווק ברשתות חברתיות - או שתנהלו בעצמכם, ותשארו מעודכנים, או איש מקצוע.
פרסום באנרים באתרי תוכן מסחריים. - ישנם עשרות אתרים, שניתן לבקש לראות סטטיסטיקות של כניסות לאתר, ועלות היא חודשית.

לכל ייעוץ שרות או הכוונה ניתן להתקשר - 0543954679

5 תגובות:

  1. כמה זמן לוקח להקים אתר?

    השבמחק
  2. זה תלוי בסוג האתר, אפשרי להקים אתר בשבוע, כמו שאפשרי להקים אתר בחודש. בכול מקרה לאחר אפיון ניתן לדעת יותר במדיוק תשובה לשאלה זו.
    העלת אתר לראשית לתחילת עבודה לוקחת כמה שעות, שאל הנתונים תלויים בשאר המרכיבים של האתר.

    השבמחק
  3. מצטרף לקודמי, אפשרי להקים אתר גם בשבוע, כבר ניסיתי :), אמנם לא עלה מעט, אבל זה היה חשוב להקים אותו והצלחנו (היינו לפני תערוכה)

    ובנוגע לחנות וירטואלית גיליתי משהו מעניין.
    אני יכול לקנות מערכת (זו של srv למשל) ב110 דולר לכל החיים, הבעיה היא שקשה לקדם אותה במנועי חיפוש.
    המערכת השניה שנתת נראית יותר מתאימה לגוגל

    השבמחק
  4. ראשית, כל הכבוד!!! אתר בשבוע =) דורש עבודה מקצועית.
    בנוסף רכישת אתר חנות במחיר כזה - 110 דולר הוא בהחלט מציאה, אך SEO כיום הוא תחום בלתי נפרד להגדלת קהל הלקוחות, כך שמקדם אתרים, יכול להעשות אופטימיזיצייה מלאה לאתר אך בתשלום, על פי כך צריך לבצע סקירה מה יותר משתלם. החנויות הוירטואלית שהצעתי במאמר מתוחזקות ומעדכנות על ידי מתכנתים ומותאמות למנועי חיפוש. במידה ותרצה ייעוץ נוסף אני ישמח לעזור. =) 0543954679

    השבמחק
  5. דרך אגב שני המערכות מותאמות למנועי חיפוש, השנייה מתאימה מאד כיוון שמי שאחראי שם בחברה רם הוא עצמו מתעסק ב SEO כבר שנים רבות. כך שמקדם אתרים שיקדם את האתר הזה העבודה תהיינה הרבה יותר יעילה ממערכות בנויות בהתאמה אישית.
    לגבי SRV האחראי שם משה ועוד מעובדי החברה השקיעו גם המון משאבים גם מבחינת שרתים ותגים וקוד תקני בכדי לאפשר למנועי חיפוש לסרוק את האתר בצורה יעילה.
    השיקולים כאן הם לגבי תפעול האתר, הפאנל ניהול, העיצובים, המחירים וסוגי התשלום. בהצלחה=)

    השבמחק